Massage therapie. Het is niet zomaar een luxe.

Ontspanningsgarantie Massage wordt al jaren gezien als een stressverlichtende luxe. In de afgelopen tien jaar beginnen het grote publiek en andere beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg echter in te zien dat massagetherapie een effectieve benadering van de gezondheidszorg is. Massagetherapie, samen met chiropractie, fysiotherapie en andere natuurlijke gezondheidsmodaliteiten worden vaker gezocht als een alternatieve optie voor geneesmiddelen op recept en chirurgie. Massagetherapie is anders dan elke andere vorm van gezondheidszorg, omdat de therapeut tijdens de behandeling vaak een uur in constant fysiek contact doorbrengt. Massagetherapie heeft bewezen een zeer effectieve behandelingskuur te zijn voor een blessure, zoals een bevroren schouder, of een ziekte, zoals fibromyalgie. Er moet contact worden opgenomen met een arts (medische of chiropractie of andere) om contra-indicaties uit te sluiten voordat een behandelingsprogramma wordt gestart. Frozen shoulder is een term die wordt gebruikt om aandoeningen te beschrijven die leiden tot pijn in het schoudergewricht. Pijn begint vaak als gevolg van een trauma aan de schouder, een slechte houding of pathologische problemen, of kan om een ​​onbekende reden verschijnen. Zoals de naam al doet vermoeden, ontwikkelen zich na verloop van tijd beperkingen of verklevingen van het gewrichtskapsel, wat resulteert in verminderde beweging van de schouder, gepaard gaand met pijn bij beweging in bepaalde richtingen. Een massagebehandelingsprogramma gedurende een bepaalde periode, met goedkeuring van een arts, kan zeer effectief zijn bij het verbeteren van het bewegingsbereik en de pijn die gepaard gaan met een frozen shoulder. Een case study van een 55-jarige vrouw die een frozen shoulder ontwikkelde als gevolg van een schoudertrauma, is een voorbeeld van hoe massage een heilzame therapie kan zijn. Ze was niet in staat haar arm verder dan 2,5 cm van haar heup te tillen (abductie is de beweging van een ledemaat weg van het lichaam). Met aanmoediging en goedkeuring van haar arts kreeg ze drie maanden lang een keer per week een therapeutische massage. Na drie maanden had ze weinig tot geen pijn meer en kon ze haar arm tot aan haar oor optillen. Fibromyalgie is een andere chronische aandoening waarvan bekend is dat massagetherapie pijn, stijfheid en gevoeligheid van de spieren, pezen en gewrichten verlicht. Hoewel de oorzaak van fibromyalgie onbekend is, ervaren veel patiënten slaapstoornissen, ochtendstijfheid, tintelingen, angst en depressie. Zacht massagewerk is van vitaal belang in het genezingsproces en biedt de broodnodige stressverlichting en ontspanning. Massagetherapie kan veel verschillende verwondingen en ziekten ten goede komen. Bespreek mogelijke behandelingsopties met uw zorgteam. Reference:

1. Massage Therapy- An Approach to Treatments by Fiona Rattray RMT www.medicinenet.com.